De geschiedenis van Marc O´Polo
1967
In 1967 is Marc O´Polo opgericht door twee Zweedse mannen Rolf Lind en Göte Huss, en Jerry O. Sheets, een Amerikaan. De drie oprichters begonnen met een collectiestuk van een patchwork overhemd dat met de hand was geweven van Indiase katoen. De aardbei die werd afgebeeld op de eerste reclamecampagne trok internationale aandacht.
1970
In het begin van de jaren 70 wordt de collectie van Marc O´Polo uitgebreid naar een complete dames- en herenlijn. Hierna werd het kenmerkende sweatshirt met logo ontworpen. De nieuwe ontwerpen worden gemaakt met een groot logo en deze sweatshirts worden begin jaren 80 het toonbeeld van de alledaagse, jeugdige mode.
1980
De eerste Marc O'Polo winkel wordt geopend in 1979 in Düsseldorf. Marc O'Polo betreedt in 1990 de licentiesector met brillen, schoenen en bodywear. Werner Bock wordt in 1997 meerderheidsaandeelhouder en wordt het hoofdkantoor verplaatst van Stockholm naar Stephanskirchen verplaatst. Vanaf nu wordt alles vanuit Duitsland aangestuurd.
2003 - 2009
In 2003 wordt de grootste Flagshipstore van Marc O'Polo geopend met een oppervlak van 900 vierkante meter. Ook gaat de O'Polo eshop online in Duitsland. In 2005 wordt de licentie van Marc O'Polo shoes teruggevorderd. De nieuwe opgerichte Marc O'Polo Shoes GmbH verkoopt Marc O'Polo schoenen. Marc O'Polo wint in 2009 de ocsar van de Duitste mode industrie.
2012 - 2013
De eerste Marc O'Polo winkel in het buitenland wordt geopend in Polen. In 2012 volgen winkels in Parijs, grote steden in Polen, België en Nederland. Online opent Marc O'Polo e-shops in Zwitserland, Zweden, België en Frankrijk. In 2013 wordt de licentie van accessoires ook teruggevorderd en gaat het verder als MARC O'POLO Shoes & Accessories GmbH .
2017 - heden
In 2017 wordt de 50e verjaardag van Marc O'Polo gevierd met verschillende acties en collecties. Samen met Robbie Williams wordt er een speciale editie van het Marc O'Polo sweatshirt uitgebracht. In 2018 wordt de online webshop aangepast en is de collectie in 20 landen direct online beschikbaar. Marc O'Polo blijft tot op de dag van vandaag groeien.
Duurzaamheid bij Marc O'Polo
Duurzaamheid
Bij Marc O'Polo zijn ze al sinds 1967 bezig met duurzaamheid, een lange tijd voordat het een trend werd. Ze blijven stappen zetten en bewegen zodat duurzaamheid nog meer prioriteit gaat krijgen. Om de duurzame reis voor te kunnen zetten heeft Marc O'Polo 10 trajecten gedefinieerd. Elk van de tien trajecten zijn voorzien van relevante actiestappen met bijbehorende doelen. Hieronder zijn vier van de tien trajecten uitgelicht.
1. Duurzame producten
Bij Marc O'Polo is het gebruik van natuurlijke materialen onderdeel van de merkessentie. Hiervoor gebruiken ze dan ook innovaties en duurzame materialen. Het doel van Marc O'Polo is om in 2023 alleen maar duurzame producten aan te bieden.
2. Sociale verantwoordelijkheid en mensenrechten
Marc O'Polo ziet het als een missie om samen met de partnerorganisaties een actieve rol te spelen in het ondersteunen van goede en eerlijke arbeidsomstandigheden bij toeleveringsketens.
3. Milieu
Door een proactieve benadering te hanteren wil Marc O'Polo de negatieve milieueffecten in de toeleveringsketen verminderen. Dit doen ze door te verminderen in waterverbruik, het minimaliseren van afval en het beperken van gevaarlijke chemicaliën.
4. Klimaat prestaties
Een ander doel van Marc O'Polo is om een klimaatneutraal merk te worden. Hiervoor verminderen, compenseren en elimineren ze de CO2-uitstoot van zowel de eigen locaties als de toeleveringsketens.